Modersmålsdilemmat som inte finns

Ibland tror jag knappt det jag läser är sant och funderar då på om någon journalist varit för snabb i sin bedömning. Det jag undrat över idag är det jag läst på flera bloggar om DN:s artikel om modersmålsundervisningen där Jan Björklund sägs ha uttalat sig stick i stäv med vad all språkforskning kommer fram till. Jag kan inte riktigt tro på att en skolminister faktiskt säger att det viktigaste är att en elev lär sig svenska och mer eller mindre utesluter inlärningen av sitt första språk. Har han sagt så eller är det en misstolkning för att skapa tidnings- (och blogg-) rubriker?

Bakgrunden är Skolverkets rapport "Med ett annat modersmål" där man studerat hur elever med annat modersmål än svenska klarat sig i sina studier. Modersmålsundervisningen utpekas som en stor faktor för om en elev ska lyckas. Dvs. ett deltagande i modersmålsundervisningen ger högre resultat. Skolverket rekommenderar också att modersmålsundervisningen ska stärkas från att vara det ämne som på senare år fått stå alltmer utanför skolans vardag. Lektionerna ges på annan tid än den gängse, många gånger på tidiga morgnar eller sena eftermiddagar efter skolans slut, allt för attt eleven inte ska missa den ordinarie undervisningen. Inte konstigt att eleverna inte alltid vill delta. Deras kompisar är ju lediga. Speciellt på högstadiet tycker jag mig se att många struntar i modersmålsundervisningen och tycker det är viktigare att umgås med kompisarna. De ser inte nyttan med sin språkundervisning som så marginaliserats och inte har den status som andra ämnen har.

Ett språks status i det omgivande samhället har förstås en stor inverkan på om en elev ska välja att läsa det eller inte.

Tänk om även modersmålen kunde få uppräknas i meritvärde vid ansökning till vidare utbildning.
Tänk om modersmålslärarna vore mer integrerade i den vanliga skolan.
Tänk om modersmålslärarna kunde få möjlighet att samarbeta med övriga lärare.
Tänk om man anordnade språkkurser i modersmålen på skolan för andra elever än de som enligt nuvarande regler är berättigade till detta.
Tänk om modersmålsundervisningen vore schemalagd inom skoldagen. Då kunde kanske övriga elever ägna sig åt lärarledd läxläsning.

Men framför allt blir jag så arg på den myt som sprids ännu mer med sådana uttalanden som ställer språk emot varandra. Tänk om skolministern någon gång kunde inse att kunskaper i flera språk bara är positivt för vidare inlärning. Det finns ingen motsättning mellan olika språk! Ett språk utesluter inte ett annat! Använd i stället ALLA de språk som finns tillgängliga för att underlätta inlärning i andra ämnen och för att utveckla ALLA språken!


Andra bloggar om: , ,

8 reaktioner till “Modersmålsdilemmat som inte finns”

  1. Problemet är att Jan Björklund i somras verkligen drev den linjen att montera ned Hemspråksundervisningen med motiveringen att detta skulle göra att invandrade elever skulle lära sig svenska bättre.

    Här har fp inte torrt på fötterna utan driver en populistisk linje som spelar på känslor i folkdjupet. Det är i grunden samma rädslor som har fått fp att bejaka Moderaternas initiativ med s.k. svenskkontrakt.

    Ännu ett bevis för att fp helt har tappat sin liberala kompass…

    Claes, besviken liberal

  2. Hej!

    Jag kommenterar veckans fönster här, vi har i Norrköping ett mycket gammalt industriområde mitt i city vid Motala Ström där det tidigare fanns papperbruk, spinnerier och annat.

    Man tänkte riva det på slutet av 70-talet, men som väl så gjorde man inte det utan allt finns i princip bevarat och många hus är varsamt renoverade men inte alla, ett helt fantastiskt område där det idag finns bl.a universitet och så finns det också mycket udda fönster i och omkring det området så där fotade jag imorse. Har Du vägarna förbi så missa inte Gamla Indutrilandskapet, ett eldorado för fotointresserade.

    Du kommenterade mitt jobb förra veckan och tänkte kanske kommentera fönstret;)

    Intressant inlägg Du har här idag förresten, instämmer helt i Din slutkläm alla språk är till för att talas och användas.

    Ha en bra fortsättning på helgen!

    annette

  3. Det där sade Rottingmajoren säkert. Jag har för mig att han har varit med och skrikit mot hemspråksundervisningen i många år och om jag inte missminner mig var det den förra borgerliga regeringen som beslutade att denna skulle läggas utanför ordinarie skoltid, vilket inte var fallet tidigare – ett beslut fattat i upphöjd okunnighet och dumhet. Men så har ju majoren också deklarerat att han struntar i sakkunskap och att hans åsikter räcker för beslutsfattande vad gäller skolsystemet.

    Karln har helt enkelt inte alla hästar hemma :-(.

  4. annette: Alltid lika intressant att lära sig mer om nya platser. Ska komma ihåg det om jag någon gång hamnar i Norrköping (har faktiskt varit där men det var länge sedan).

    Kerstin: När hemspråksundervisningen lades utanför förändrades modersmålslärarnas status väsentligt – till det sämre. Fast de är en kategori lärare som är absolut nödvändiga i skolan.

    Lena: Roligt att höra av dig igen. Ska du inte börja blogga igen snart? Och jo, jag läste Nadias inlägg och funderade också på det där med språkens status som kan ställa till med så mycket.

  5. Jag var inte närvarande just den här gången, men jag har hört JB många ggr – bla då han var skolborgarråd. Och då ställde han alltid språken mot varandra. Liksom han verkligen ville starta en sexårsverksamhet med "liten lär" osm förebild. Mer katederundervisning till småbarna, typ!

    Själv har jag svenska som modersmål – men mina barn går i skolor där nästan alla läser annat modersmål. Vi har det i skoldagen (mina barn har håltimmar/sovmorgon). Här anses modersmål viktigt – mina barn är avundsjuka… Jag funderar ibland på om man skulle kalla det modersmål – även när det är svenska. Och svenska som främmande språk, andra språk eller så. För jag gillar svenska två oxå – detta föraktade ämne. Jag tror att ett problem är att många som har det egentligen undervisar i en enklare variant av modersmålssvenska. Och det är väl inte meningen. Kunskap är så vackert och barnen här i grannskapet skulle kunna vara så vassa konkurensfördelar får vårt land. Om vi hanskades mer klokt med em och deras bildning

  6. mammamumrik: Visst är svenska 2 oftast ansett som ett andrahandsspråk, en enklare väg till ett bra betyg. Men om jag minns rätt är en förändring på gång och det kommer att integreras i den vanliga svenskundervisningen. Om det är bra eller ej är jag inte människa till att avgöra. Antagligen har det både positiva och negativa sidor, som så mycket annat.

    Bra att dina barns skola tar vara på modersmålslärarna och får in dem i den vanliga skoldagen. De behövs!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *