Som jag tidigare skrivit fick jag tillsammans med tre andra utvalda grundskolelärare i min lilla kommun åka till matematikbiennalen i Stockholm. Bo på hotell, lyssna på föreläsningar, delta i workshops och seminarier tillsammans med drygt 3000 andra mattelärare och matteforskare. Underbart, fantastiskt, inspirerande. Kameran fick jag med mig och några foton blev det, dock inte så många som jag skulle önskat, eftersom jag var fullt upptagen med att lyssna och tänka på matte.

Under inledningen på torsdagen den 31/1 talade bl.a. Göran Emanuelsson, hedersdoktor vid Göteborgs universitet, på temat matematikentusiasm och gav oss en resumé över de matematikbiennaler som organiserats sedan starten 1980. Han hade bl.a. roat sig med att googla på orden "matematikentusiasm" respektive "matematiksvårigheter". Vilket ord som fick flest träffar kan väl var och en förstå. Nu har dock antalet träffar på det förstnämnda ökat med flera hundra procent tack vare Görans inledningstal och rapporterna som skrivits om detta. Ja, matematikentusiasm är det verkligen fråga om när så många mattemänniskor samlas och delger varandra olika erfarenheter och idéer. Eftersom vi på min skola är i full fart med att utveckla matematikundervisningen och även bygga upp en matematikverkstad så var det extra givande för mig att besöka biennalen.

Den första punkten på mitt program var att lyssna på Tomas Bergqvist från Umeå, som tillsammans med Fredrik Svensson på rektorsakademien, redovisade projektet med podsändningar av mattelärares förklaringar, ett projekt som så vitt jag kan förstå, fått elever i åttan att bli mer intresserade av matte när man tagit till den nya tekniken, som ungdomarna själv använder, dvs. inspelade filmsnuttar med förklaringar av lärare på centrala begrepp i undervisningen.
Vidare lyssnade jag på Wiggo Kilborn från Göteborg som pratade om huvudräkning, bråk och decimaltal. Jag inspirerades av de olika utställningarna från skolor som kommit längre än vi i t.ex. utvecklandet av matteverkstad. Läromedelsföretagen hade mässerbjudanden som jag nappade på (faktiskt hade jag fått klartecken att köpa in lite lärarmaterial). NCM – Nationellt Centrum för Matematikutbildning – erbjöd ett gratisnummer av Nämnaren, alla matematiklärares tidskrift. Nu har jag ju en prenumeration redan, men jag tog ett nummer till skolan. Fler föreläsningar följde och så till slut avslutningen på fredagen som visade sig innehålla två kända talare: utbildningsministern Jan Björklund och astronauten Christer Fuglesang.

Jan Björklund hyllade alla låg- och mellanstadielärare, men tog mest upp gammal skåpmat med t.ex. ett fördömande av grupparbeten. Applåderna dundrade dock, även om jag tyckte det var mest ett publikfrieri han ägnade sig åt, med sitt förkastande av den förra regeringens skolpolitik.

När Christer Fuglesang kom in på scen var vi i vårt sällskap dock tvungna att ge oss iväg. X2000-tåget söderut väntade inte utan vi fick mer eller mindre störta iväg med pendeltåget till centralen med våra packade väskor efter oss. Tåget var punktiligt och jag kom snabbt hem till sonen igen, han som flera gånger ringt och undrat hur det var och när jag skulle komma hem.
Så här efter matematikbiennalen funderar jag lite och kommer fram till att jag egentligen inte är rätt person att åka på en sådan stor och entusiasmerande konferens. Nej, i stället borde ju de som inte är så engagerade få åka, känna att det är jätteviktigt att utveckla matematikundervisningen. Jag är ju redan "frälst" och försöker så gott jag kan att utveckla metoder som fungerar bättre än de jag en gång i tiden lärde mig. Mycket har jag funderat på själv och mer eller mindre fått bekräftat att det jag tänker är riktigt och en väg att gå för att få upp intresset och öka kunskaperna i matematik hos våra elever. Så nästa gång jag blir erbjuden att få åka, ska jag i stället föreslå att någon annan tar platsen, även om tycker det är jätteroligt att få delta. Men, vem vet, kanske vi kan delta med en utställning nästa gång? Om hur vi byggt upp vår matematikverkstad. Kanske…
Andra bloggar om: skola, matematikbiennalen, matematik, lärare, undervisning, Jan Björklund, Christer Fuglesang, NCM
Å, jag måste ge din länk till min kompis som jag skrivit läromedel ihop med. Hon var där och föreläste… men hon är inte med på dina bilder, så du kanske inte lyssnade på henne… En av mina f.d. kollegor var också där och föreläste, men jag kände inte igen honom heller på bild.
Bloggblad: Den enda kvinnan jag lyssnade på var Birgitta Rockström (det är så att jag faktiskt skäms) från Norrköping. Totalt hann jag med nio föreläsningar. Skulle egentligen lyssnat på ett till, men kom för sent på fredagsmorgonen, så jag hann inte in. Att välja föreläsningar var bland det svåraste för det fanns säkert fler än 200 olika att välja bland.
”Tomas Bergqvist från Umeå, som tillsammans med Fredrik Svensson på rektorsakademien, redovisade projektet med podsändningar.”
Något jag själv skulle varit med på. 🙁
Magistern: Du får väl bli mattelärare och tigga pengar av lokala banken för att åka på nästa mattebiennal om två år – också i Stockholm. 😉