Tittade just på veckans Skolfront från Utbildningsradion, där bl.a. Fredrik Svensson från Rektorsakademin var inbjuden och tala. Betygssättningen är en het fråga, speciellt i terminssluten då eleverna behöver betygen för vidare studier.
Programmet inleddes med en film om en lärare som blivit hotad av en elev för att få högre betyg. Andra som försöker påverka lärare att sätta betyg är också föräldrar och rektorer. T.ex. kan en skola få dåligt rykte om inte betygen är tillräckligt bra och då tappa elever om det finns andra konkurrerande skolor i kommunen. Varje år rankas också Sveriges kommuner av såväl Lärarförbundet som andra intressenter i skolans värld i en lång lista där man väger in bl.a. betygsstatistiken och lärarbehörigheten. Att komma långt ner i den listan är inte meriterande.
I programmet sades att försöken att påverka lärare att ändra betyg har ökat och det är möjligt. Fredrik Svensson menade däremot att det nog inte är så vanligt som man lät påskina i programmet. Själv var jag med om det för ungefär tio år sedan:
Jag ansåg att en elev inte nådde upp till kunskapsmålen i matematik och h*n hade heller inte klarat de nationella proven som görs ganska sent på vårterminen i nian. Dåvarande rektor kallade in mig och undrade varför jag inte godkände eleven och jag pekade på de olika mål som inte uppnåtts. Rektorn tyckte då att jag skulle ge eleven en chans att pröva för godkänt genom att få göra ett prov. Det var den allra sista skolveckan före sommarlovet och jag menade att jag redan gett eleven möjlighet att skriva ett uppföljande prov men att h*n inte hade visat att målen nåtts för ett godkänt betyg. Nåväl, jag var beredd att tillsammans med den specialpedagog som varit inkopplad i klassen göra ytterligare en prövning. Rektorn tyckte inte jag hade gjort tillräckligt och dessutom hade rektorn blivit uppringd av elevens pappa som beklagat sig över de uteblivna betygen i bl.a. matematik.
Sagt och gjort, jag satte ihop matematikuppgifter med kursplanens mål framför mig, diskuterade med specialpedagogen som hjälpte eleven det lilla som hanns med och vi bestämde en dag för provet, som vi dels hade skriftligt och dels muntligt, för att verkligen ge eleven en chans att klara ett godkänt betyg. Efteråt diskuterade vi och var fullständigt överens: eleven nådde inte målen för godkänt. Tillsammans gick vi in till rektorn och berättade vårt beslut. Rektorn ringde pappan och meddelade vad vi kommit fram till och vi gick ut från rektorsexpeditionen, ganska trötta på historian som inte verkade få något vettigt slut.
Dagen därefter var det skolavslutning och betygsutdelning. Jag hade inte ändrat elevens betyg utan det stod fortfarande ett streck – trodde jag. Men ännu en gång blev jag inkallad till rektorn som mer eller mindre beordrade mig att ännu en gång skriva under betygskatalogen. I den upptäckte jag att betyget G hade blivit inskrivet av någon annan än mig för den aktuelle eleven. Jag vägrade skriva under och gick därifrån.
Eleven fick sitt godkända betyg, pappan och rektorn blev nöjda medan specialpedagogen och jag blev mycket upprörda. När sommarlovet kom tog jag kontakt med det lokala lärarfacket och berättade det inträffade. De kontaktade Skolverket som gav mig helt rätt: En rektor får inte sätta betyg på det här sättet. Förvaltningchefen blev underrättad om det som hänt, men så vitt jag vet hände inget mer. Inte den minsta lilla upprättelse fick vi lärare.
Senare fick jag också reda på att eleven fått hoppa av det gymnasieprogram h*n genom rektorns förtjänst kommit in på. Och så slutade den historien.
Andra bloggar om: skola, betyg, lärare, betygshets, skolfront
Vilket dubblet svek! Hoppas att du inte har samma rektor nu. Att sätta betyg i sv, en och ma är extra laddat.
Jag har haft några samtal med föräldrar som för mig betonat vikten av höga betyg så att deras barn verkligen kommer in på önskat gymnasieprogram. Jag blev så förvånad. Vi har ju tydliga utvecklingssamtal som behandlar mål och måluppfyllelse.
Hej
Eftersom intresset på slutet varit vikande finns det risk att den nystartade insamlingen till Solidaritetsbloggen blir den sista.
Om du tycker att idén är värd att leva vidare hoppas jag att du hänger med och skänker månadens hundring till Plan Sverige.
I vanlig ordning finns mer info på http://delameddig.blogspot.com
mvh / Marcus
Panter: Nej, den rektorn blev först puttad uppåt och sedan neråt ordentligt. Nuvarande rektor gör det som ska göras.
Farsan Baloo: Det verkar inget vidare att så få hänger med. Kommer strax!
Tänk vad naiv jag är/varit. Trodde nog inte att rektorer uppför sig på här sättet, har lättare att förstå om enstaka föräldrar ballar ur på det här sättet. Rektorn däremot borde ha ett professionellt tänkande istället för att jobba för att ”bli omtyckt” av föräldrar o elever.
Helt förfärande historia, fullständigt förfärande. Jag är fullständigt mållös. Känner att jag som gymnasielärare – med mycket insamlat underlag – kanske sluppit för lätt undan. Fy vad hemskt. Vet du vad som hänt med mänskan sedan?
/Martin
http://svensklararen.blogspot.com
Du sköna nyliberala värld!
Mia: Vissa rektorer är mer måna om att föräldrar ska bli nöjda än om att följa de mål som gäller i skolan. Tyvärr! Numera har jag dock en mycket bra rektor, väl insatt i styrdokumenten. H*n skulle aldrig kommit på tanken att göra så här.
Martin: Menar du människan rektorn, så är h*n undanpetad uppåt och neråt. Menar du människan eleven, så tror jag h*n så småningom gick ut gymnasiet, några år efter sina klasskamrater.
Kerstin: Japp, att ha som mål att få igenom alla elever men inte ha rätt förutsättningar för att göra det samtidigt som pressen är hård för att vi ska få igenom alla, kan kanske kallas nyliberal.
Hej – jag har läst och fortsätter och tänker. Anne-Marie
Anne-Marie: Tänkt färdigt? 🙂