Tågträngselproblemen lösta på Öresundstågen – eller inte

Nu har Skånetrafiken och danska DSB kommit på hur man ska lösa trängselproblemen på Öresundstågen! Sydsvenskan skriver idag att man under maj månad släpper 300 förstaklassbiljetter på vardera sidan sundet. Biljetterna kan gemene man och kvinna köpa till priset 125 SEK alternativt 100 DKK. Biljetten ska ge plats i förstaklassvagnen som oftast har betydligt fler lediga platser än de vardagliga andraklassvagnarna, som är alltför få under rusningstrafiken. Men enligt Sydsvenskan kan innehavaren av denna extra förstaklassbiljett ändå inte vara säker på att få en sittplats; de som betalar sina förstaklassplatser kontant får företräde. Så då får man stå där som vanligt ändå.

Någon enstaka gång hamnar jag på Öresundståget i rusningstrafik och det är urtrångt, så trångt att jag påminns om mina bussfärder på de överfulla bussarna i Nicaragua, där jag ibland slumrade in – stående! Trängselproblemen på Öresundstågen har bara blivit värre och värre eftersom så många insett tågets fördelar framför bilens. Tågresorna med Skånetrafiken över Öresund har ökat med 18 procent det senaste året, dvs. hela 7,5 miljoner resor företogs 2006 mellan Sverige och Danmark. Inte undra på att det numera är så trångt.

Men extrabiljetter till förstaklassvagnen – är det rätt sätt att komma till rätta med trängseln? Nej, förstås inte. I stället är det fler vagnar som ska kopplas på. Och varför inte skrota förstaklassvagnarna helt och hållet? Låt folk sätta sig där utan att betala extra!


Andra bloggar om: , , ,

3 reaktioner till “Tågträngselproblemen lösta på Öresundstågen – eller inte”

  1. ”I stället är det fler vagnar som ska kopplas på.”
    Är inte problemet att det inte går att koppla till fler vagnar, eftersom perrongerna är för korta?

  2. Thomas N: Än tror jag att perrongerna är långa tillräckligt, men har också läst att de nya stationerna som planeras längs city-tunnelns sträckning tydligen kommer att bli alltför korta. Hela perrongen i Malmö utnyttjas väldigt sällan av Öresundståget och likadant är det på Kastrup. Även Svågertorp har en lång perrong. Hur det är på mellanliggande stationer är jag inte lika bekant med.

    En annan lösning (förutom att låta folk sätta sig i HELA tåget) är också att ha fler turer. Med lite logistiskt tänkande borde det gå.

  3. Det är många olika orsaker; många av perrongerna är för korta sen finns det inte heller fler vagnar att tillgå. Fler turer går inte då både Malmö C och Kastrup är för små och har trafik över sin kapacitet. Sätter man in fler avgångar kommer det bli stopp direkt, nånting som dessutom kommer påverka tågtrafiken i stort sätt hela Öresundsregionen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *