Lärares arbetstid – en förändring på gång?

Magistern på bloggen En lärares reflektioner skrev härom dagen ett inlägg om lärares ideella arbete och många kommentarer kom in. Någon har erfarenhet från andra arbeten, t.ex. byggbranschen, och jämför med hur noga man där är att begära ersättning för övertid. Alltså flera intressanta kommentarer som visar att vi lärare många gånger ger järnet och fortfarande ser läraryrket som ett kall, utan tanke på vår egen hälsa.

Och ja, jag har varit den där läraren som gett allt, haft massor av idéer som jag velat genomföra, i stort sett aldrig sagt nej till extrauppdrag, ryckt in där jag sett att det behövts och alltså haft mängder av ideellt arbete. Så gick det som det gick och jag sitter här sjukskriven och känner mig som en usel lärare som inte klarat av jobbet, när det är jag själv som haft alltför höga krav på mig själv och bara gett och gett utan att få något tillbaka. Nej, inte krävt att få något. Och jo, en urjobbig klass har säkert också bidragit till situationen – jag hade helt enkelt ingen ork kvar för dem.

Idag cyklade jag iväg till jobbet för att hämta de nationella prov i matte som skrivits idag. Eftersom det är tänkt att jag ska tillbaka till skolan på onsdag, tyckte jag att det var lika bra att hämta dem nu och börja rätta dem. Det var inte många personer kvar på skolan när jag kom dit, men jag träffade vårt fackombud och vi bytte några ord om den påbörjade avtalsrörelsen, tjänstefördelningen och lite annat. Vad jag förstod på honom så vill arbetsgivaren skriva in att lärare ska ha en reglerad arbetstid på minst 1360 timmar per verksamhetsår. Som avtalet är skrivet nu står det inte minst utan bara att lokala avvikelser kan förekomma. De flesta lärare har det som kallas ferietjänst, dvs. 35 veckotimmar arbetsplatsförlagd tid (de 1360 timmarna) och 10,5 veckotimmar förtroendetid, tid som vi själva bestämmer över och som ska användas till planerings- och efterarbete. Vad jag kan förstå så är man alltså ute efter den förtroendearbetstid vi har och vill reglera mer av den.

Vad detta innebär undrar jag över. Tänker man sig att vi ska utföra planeringsarbetet som vi gör nu, men på kortare tid? Eller vill man reglera även den tiden så att vi får det som andra yrkesgrupper har, dvs. 40 eller t.o.m. färre veckotimmar och då också färre lovdagar? Möjligen kommer det fram så småningom vad man tänkt och då har jag nog mina åsikter klara.

Det som gör lärarjobbet tungt är att det är så svårt att skilja på arbetstid och fritid. Som lärare blir man aldrig färdig med jobbet utan det finns där hela tiden och pockar på att förbättras, tänkas igenom ännu en gång, finslipas. De 10,5 timmars förtroendearbetstid per vecka blir nog alltid mer om man skulle mäta dem. Och de 35 timmarna på skolan utökas ofta med sådant arbete som inte hunnits med, ofta pappersarbete eftersom så mycket av vårt arbete måste dokumenteras.

Jag skulle vara glad om jag slapp ta med mig jobbet hem och har därför bett fackombudet att undersöka positiva och negativa erfarenheter av 40-timmarsvecka för lärare. (Det har jag dessutom bett Magistern att skriva om, eftersom han har 40-timmarsvecka, men jag antar att han inte haft tid över till sådant ideellt arbete.) Nu när jag haft tid över p.g.a. sjukskrivningen har jag försökt hitta information på nätet och fann att i Lekebergs kommun låter man lärarna inför varje skolår välja om de vill ha ferietjänst eller semestertjänst. Så vitt jag kan förstå av de erfarenheter man har, är de som väljer semestertjänst nöjda och endast ett fåtal går tillbaka till ferietjänst. Själv skulle jag absolut kunna tänka mig att avstå från lovdagar och göra allt jobb på skolan, slippa ta hem och försöka få ihop det med den fritid som jag aldrig får eftersom jobbet har en benägenhet att svälla när jag tar hem det. En annan positiv effekt skulle troligen också bli att allt det ideella arbetet synliggörs och ersätts med pengar eller tid, eller att man helt enkelt får skära ner på arbetsuppgifterna eftersom de inte ryms inom arbetstiden. Negativt skulle antagligen vara att den frihet som läraryrket innebär försvinner, även om jag tycker att den redan är borta i och med att den reglerade arbetstiden infördes. Och så loven förstås, de som ofta är det som orsakar så mycket avundsjuka bland dem som inte har vårt långa sommarlov. Dem kan jag trösta med att det nu krympt till sju veckor från att förr ha varit tio veckor. De övriga loven räknar jag knappt eftersom jag ofta ägnar dem åt att komma ikapp det som tidigare prioriterats bort.

Ja, jösses vad jag skulle njuta av att vara ledig en lördag och söndag och helt koppla av jobbet!


Detta kan nog vara intressant även för andra.
Andra bloggar om: , ,

11 reaktioner till “Lärares arbetstid – en förändring på gång?”

  1. Det där att klämma åt lärare har dessvärre också varit en socialdemokratisk mani. Massor av socialdemokrater har hatat sina lärare och varit mycket avigt inställda mot dem. Jag såg det tydligt i min tidigare hemkommun.

    När man först kommunaliserade skolan begrep jag aldrig att lärare inte gick man ur huse i protest, och när man så började klämma åt dem alltmer, dra ner på deras viloperioder och började kräva att de tog på sig alltmer av det administrativa arbetet förstod jag inte varför de inte började maska, helt enkelt vägrade att arbeta mer än de där 40 timmarna/vecka och bara struntade i att göra det de inte hann med inom tiden. Idag står vi i situationen att de flesta män har gett yrket på båten och kvar sitter alla dessa kvinnor som kämpar på, accepterar att de tvingas göra mer och mer och mer.

    Ibland blir jag bara arg och tänker att är lärare så dumma får de skylla sig själva, och vi kvinnor är dessvärre precis så dumma att vi tar våra jobb som rena kall. Så resonerar makten som så att orkar du med det så orkar du med det, och orkar du med det så orkar du med det, så går det som med åsnan, den stupade till sist och är det inte vad stora delar av lärarlåren gör idag? Jag bor ju ihop med en av de få kvarvarande manliga lärarna, och han är, i ärlighetens namn inte annorlunda han och jag ser ju hur han drabbats – det gör mig inte mindre förbannad.

  2. Oops! Hade faktiskt glömt det där om 40-timmarsveckan. Får nog ta tag i det vid tillfälle. Tror f ö att det ligger ett utkast om det någonstans.

    Tycker semestertjänst är riktigt bra, eftersom jag själv har det.

    Kerstin: Jag protesterar när jag kan. Har jobbat grymt mkt övertid den här terminen, men också krävt kompensation och dessutom fått det. Men visst är det ofta som du beskriver.

  3. Jag vill inte på något sätt förminska lärarnas arbetsinsats men vill bara påpeka att oavlönad övertid förekommer mer och mer inom alla branscher. En normal heltid (årsarbetstid) för oss andra är 2080 timmar. Många har dessutom gått med på att avtala bort övertiden mot ett par semesterdagar eller lite högre lön och oftast dragit en nitlott när kompensationen inte alls motsvarar övertiden.

    På många arbetsplatser är det den anställde själv som får dra gränsen och säga nej. Alla klarar inte det. Det är ofta oklart hur mycket man egentligen ska hinna med på sin arbetstid och någon övre gräns finns förstås inte. Man blir aldrig klar och kan känna sig nöjd med det man har åstadkommit när det är femtioelva andra arbetsupggifter som väntar på att bli gjorda. Visst, det är en inställningsfråga, men ett stort ansvar för ”en duktig flicka”.

  4. Pumans dotter:
    Det där kallas ”management by stress” och är tänkt att uppmuntra anställda att bli allt effektivare (ja så att företagen och staten kan tjäna mer pengar alltså). Det handlar faktiskt om en väl uttänkt och genomplanerad taktik från arbetgivarnas sida, inte om slumpmässig eller tvångsmässig tillämpning av sparande.

  5. Kerstin: Jag undrar om det var den där kommunalpolitikern i Åstorp som på 80-talet startade hetskampanjen mot lärare när han påstod att vi inte arbetade tillräckligt. Många tog hans ord som dagens sanning och därefter förändrades mycket till det sämre.

    Magistern: Jo, jag anade att du föredrar 40-timmarsvecka, men skulle fortfarande vilja läsa dina tankar i frågan. När du har lite tid över någon gång.

    Pumans dotter: Jo, att även andra hamnar i övertidsfällan det förstår jag. Mitt, och många andra lärares, problem är dock att vi har så pass många timmar utanför den arbetsförlagda tiden att vi inte har någon riktig koll på HUR många timmar det blir. Vi liksom bara jobbar och jobbar och jobbar tills det blir klart eller att vi inte hinner mer. Jag skulle därför hellre se att vi hade en 40-timmarsvecka för att synliggöra det arbetet. Och framför allt för att kunna ha någon fritid på helger och kvällar.

    Enligt Lärarnas Riksförbund är ett genomsnitt på årsarbetstid 2007 timmar för dem som har 40-timmarsvecka, räknat på hur mycket semester man har rätt till. Info finns på LR:s hemsida om man söker på arbetstid.

  6. Bloggblad: Åh, så vill jag också ha det! Hellre jobba till 16.30 varje dag och slippa kvällar och helger. Förut gick jag också till skolan på helgerna, ofta för att förbereda laborationer, men det går inte längre eftersom skolan numera larmas.

  7. Jag skulle så gärna ha det på annat sätt än nu.Tror att jag en av de sämsta kombinationerna ur rättningssynpunkt, Sv, so och ty .
    Äldsta dottern har haft funderingar på läraryrket, men ”man kan aldrig känna sig ledig”, så där går skolan miste om en blivande pedagog.
    Ska bli intressant att höra hur långt avtalsrörelsen kommit, ska på Ko-kurs nästa vecka, så då kanske får jag veta mer.

  8. Panter: Jo, det förstår jag att du har mycket att rätta med den ämneskombinationen.
    Vi är nog ganska många som vill ha en förändring av arbetstiderna, så jag tror nog att det så småningom kommer att bli 40-timmarsvecka även för oss.
    Mina pojkar säger: ”Aldrig att jag ska bli lärare! De jobbar ju alltid!”

  9. Hej
    Har funderat på det här med 40 timmars vecka. Ni som tror att ni kommer att sluta jobba hemma med 40 timmars vecka glöm det. idag har vi étt avtal som säger 45 timmar, gör ni mer skyll er själva, vi måste sätta ner foten och sluta jobba gratis. Ingen tvingar er att planera och jobba på helger. hinner ni inte med prata med chefen.
    Tror ni att kommunerna tänker minska vår arbetsbörda och säga när ni jobbat era 40 timmar är ni lediga. Varför tror ni att arbetsgivaren så gärna vill att vi ska ha semestertjänst, inte är det för vår skull.

    40 timmars tjänst kommer att bli en katastrof.
    Det facket är rädd för att om vi släpper 45 timmars veckan till 40 kommer vi lik förbannat om några år ha samma arbetsbörda som idag, ärligt talat det vi idag gör på 45 timmar ska vi med 40 timmars göra på 40. I ett arbets på 8 personer innebär det en samlad minskning på 40 timmar det vill säga en tjänst, tror ni verkligen att den tjänsten blir tillsatt.

  10. Jag först¨år inte hur kan man tycka att semestertjänst är bättre än ferietjänst!!!
    Om man tycker att man får mer jobb på skolan så får man väl göra det, jag tror inte att någon har nåt emot det. Man har väl möjlighet/frihet att välja: jobba hemifrån eller på plats. Däremot försvinner möjligheten när det gäller semestertjänst. Nackdelen är att när man är på skolan förväntas man att göra andra saker. Det förekommer nuför tiden på friskolor att man förväntas städa, diska, sopa/torka golv osv! Uppgifter som varken syns eller räknas; tvärtom om du inte gör det.Då är men inte samarbetsvillig osv.

    Jag har jobbat både på de kommunala och friskolorna, haft både semestertjänst och ferietjänst och kan bestäm säga att semester tjänst har fler nackdelar än ferietjänst.

    Missförstå mig inte nu, jag tycker att man ska hjälpa till och vara med men till en viss gräns. Den gränsen är inte alltid dragen vilket skapar problem och konflikter.

  11. Pelle har absolit rätt!! Just nu jobbar jag på en friskola. De är en semestertjänst, dvs arbetstid 08.00 till 17.00. Motivering är att vi ska jobba och vara på plats på samma sätt som näringslivet, eller vi vill vara tillgängliga för eleverna!!!!
    Jag undrar nu om glömt att i näringslivet har men inte med 25-30 st barn/tonåringar att göra samtidigt, man behöver inte bli mamma/pappa/sykolog/kurtor osv, vilket vi lärare på de flesta friskolor gör. Vi (personal) föräntas agera som de ovannämda inklusive att städa, diska, sopa/torka golvet eftersom vi ska vara som en familj, vi måste hjälpas åt osv. Ok, inga problem men som familjemedlem förväntar jag att få del av vinste också men vågar jag säga nåt? Icke sa Nicke 🙂

    Summan av kardemumman blir alltså: semestertjänst= bli utnyttjad och slava.

    Jag har varit lärare på friskola ganska länge men ingen elev har kommit till mig och frågat efter hjälp, inte en enda dag. Förresten jag är matte lärare, alltså många borde ha kommit till mig under den tid jag befinner mig i skolan.

    Jag håller med Zara okså, varför inte ha ferietjänst och bestämma sig för att inte ta hem jobbet. Man är väl vuxen och kan planera så att man blir klar med jobbet och inte tar det hem. Det är ingen som har något emot att man jobbar på skolan eller hur? Har jag fel?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *