Betygsvånda

Äntligen – betygen är inskrivna och jag kan slappna av. I alla fall borde jag kunna det, men alltid så infinner sig en tvekan efter att jag bestämt mig och skrivit in de däringa strecken, gena, vegena och emvegena. Var jag nu för snäll? Har h*n verkligen uppnått de där målen för vg? Eller var jag alltför sträng och tolkade resultaten som att h*n bara nått g och inte vg?

Nej, hur jag än försöker så får jag inte till fullständigt rättvisa betyg. De existerar helt enkelt inte!

Men nu är de i alla fall inskrivna denna terminen också och jag kan bara ändra dem fram till midnatt. Och så länge orkar jag helt enkelt inte hålla på och grunna.


Andra bloggar om: , ,

5 reaktioner till “Betygsvånda”

  1. Jajamen, nu är det gjort! Jag tycker att g/vg- gränsen ibland är svårast. Jag vrider och vänder och tänker, men nu är det gjort.
    Kan konstatera att trenden håller i sig. Den stora mitt som ska(?) finnas, finns inte. Fler vg än g i år igen och jag tror inte att jag är för snäll.

  2. Hellre fria än fälla, va? Har dokumenterat 99% av betygen, som knappast kommer som en överraskning för de så små liven. Vårt webbaserade ”elevkort” gör det möjligt för både föräldrar o elever att se vad eleven har presterat o vilken kunskapsnivå eleven har uppnått. Betygslappen är bara en formalitet, åtminstone för de allra flesta.

  3. Panter: Jag tror inte det tvunget SKA finnas en stor mitt. Det hörde de relativa betygen till, inte de nuvarande med kunskapsmål som styr.

    Magistern: Oh, så vill jag också ha det, men tiden räcker ju inte till för allt jag vill ha. Digital portfolio är mitt mål. En dokumentation inriktad på uppnående- och strävansmålen.

    Fast de betyg jag sätter brukar inte heller vålla någon uppståndelse utan är ganska väntade. De flesta elever har väldig koll på läget.

  4. Nä, att det inte tvunget ska /bör finnas en stor mitt vdg betyg det vet jag. MEN jag tycker att den goda mitten, de som presterade väl men ändå inte bäst,den mitten har minskat i antal.

  5. Panter: Det tycker jag du ska ta som ett tecken på att din undervisning fungerar bra!

    Själv satte jag flest G och inte speciellt många VG (och inga MVG), men jag tar det ändå som att eleverna lyckats eftersom jag har en väldigt speciell klass.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *