Tillbaka till jobbet idag efter två veckors frånvaro. Postfacket överfullt och likaså skrivbordet. Vikarien som mina elever fick två av dagarna var förresten omåttligt populär på elläralaborationen.
"Han var jättebra! Vi fick smälla så många glödlampor vi ville! Och så fick vi ha det alldeles mörkt i NO-salen!", fick jag höra idag av sjuorna.
Resten av dagarna fanns ingen vikarie, så inte var det många lektioner mina klasser haft. Några elever hade ändå tagit sitt ansvar och gjort uppgifter som jag tidigare delat ut, andra hade passat på att skolka. Nåja, vi reder nog ut det som varit och kommer snart igång med det vanliga arbetet igen.
Idag hade vi också ett litet minimattemöte på skolan och har nu bestämt att vi på min skola ska satsa på uppbyggnaden av en matematikverkstad, dvs. en plats där man kan syssla med laborativ matte, spela mattespel, leka matte, ja, kort sagt, lära sig matte på ett annorlunda och förhoppningsvis mer engagerande sätt. Pengar till uppbyggnaden ska vi söka från Myndigheten för skolutveckling och hoppas förstås på att få del av bidrag som delas ut till skolor som vill satsa på matematikutveckling.
Inför den här satsningen är vi ju nyfikna på hur det fungerar på andra skolor där man har matteverkstäder och skulle hemskt gärna åka på studiebesök dit. Problemet verkar nu vara att alla skolor som satsat på den här verksamheten ser ut att befinna sig norr om Skåne och de allra flesta i Stockholmstrakten. Finns det verkligen inga skolor i Skåne som satsat på matematikverkstäder?
Andra bloggar om: matematik, matematikverkstad, skola, skolan
Men Susanne:
Skolorna kunkurrerar ju numer, och då kan det ju inte vara någon bra idé att dela med sig av goda pedagogiska metoder!
Det är väl det som är vitsen med konkurrens, att man förhindrar spridning av bra idéer och metoder -eller????
Om matematikverkstäder i Skåne vet jag inget, men jag är imponerad av att du orkar. Ska bli spännande att följa fortsättningen
Kerstin: Fortfarande sker mycket mer utbyte mellan skolor än vad man skulle kunna tro. Trots konkurrensen. Traditionen bland lärare att dela med sig är stark.
Panter: Det som är roligt orkar man oftast med, fast jag inser att jag nog lägger mer tid på matteprojektet än jag har avsatt i tjänsten.