Det där med prov

Två lektioner i veckan ägnar jag åt två tjejer som har det jobbigt med matten. Vi sitter vid ett runt bord där vi sprider ut våra böcker, linjaler, miniräknare, arbetsuppgifter, massor av rutade papper och annat vi kan tänkas behöva. De har båda två min fulla uppmärksamhet under hela den tid lektionen varar och oftast får vi sitta i fred för andra. Dessa lektioner är de bästa tillfällena på hela veckan för då kan jag verkligen arbeta koncentrerat med eleverna utan störningsmoment och utan frustrationen att inte hinna med alla elever. Vi är ofta så inne i arbetet att vi glömmer klockan, men inte en protest har jag hört utan i stället vill de ofta göra klart det jag just förklarat. Kul har vi faktiskt också, till på köpet.

Och det ger resultat!

I början av terminen hörde jag ofta: "Jag kan inte!", "Jag förstår inte!" eller "Det är ändå inte lönt för jag fattar inte matte!". Men sakta, sakta har tjejernas självförtroende börjat öka och nu hör jag allt oftare: "Jag kan ju!", "Jag fattar det här!" och t.o.m. "Jag ska kunna det!". Glad blir jag långt in i min lärarsjäl och det bara haglar berömmande och uppmuntrande ord från mig.

Och så började jag prata om att vi skulle ha ett prov för att testa vad de lärt sig. Genast halkade självförtroendet tillbaka på ruta ett. Det blev reträtt. Matteproven får vara. De bara bankar ner självförtroendet i botten igen. Jag klarar säkert att bedöma deras framsteg utan prov, det är jag säker på.


Andra bloggar om: , ,

4 reaktioner till “Det där med prov”

  1. Vad händer egentligen? Hur kan det bli så – att så många elever inte tror på sig själva?

    Vad bra att du och de har den möjligheten. Alla skulle ha rätt till mycket mer uppmärksamhet, en totalt omöjlig ekvation som det ser ut idag.

  2. Det låter kanon att det fortfarande finns kvar sådana här resurser för elever som är i behov av det. Det höjer säkert deras självförtroende och kan ha stor betydelse för deras fortsatta liv.

    Känn dig stolt med framgångarna!

  3. Magistern: Jo, har man bara två elever samtidigt är det ganska lätt att bedöma deras kunskaper. Jag var så inkörd på att man bara ska ha matteprov att jag hade svårt att tänka utanför det traditionella.

    Panter: Något blir fel, någon säger ett fel ord och så minskar tron på den egna förmågan. Att inte få hjälp i tid gör att man misslyckas och många misslyckanden leder till ”tappade troar”.

    Mia: Ibland fungerar det att ge mer tid åt dem som behöver det, ibland inte. Just i det här fallet valde jag att lägga lite av min matteprojekttid på de här eleverna. Två av deras mattelektioner passade dessutom med mitt schema.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *