Matematikdag i Lund

För nästan trettio år sedan gick jag ut komvux på Spyken i Lund. Idag återvände jag för första gången sedan dess till den gamla ärevördiga gymnasieskolan, nu som mattelärare tillsammans med mängder av andra mattelärare till ett arrangemang i regi av bl.a. Lunds kommun och Myndigheten för skolutveckling. Det kallades Lustrum och många föreläsare underhöll oss och delgav oss viktiga tankar om matematikundervisning på alla skolans nivåer. Kopplingen till vårt språk och vårt tänkande fanns hela tiden med. Speciellt tyckte jag om den sista föreläsningen som handlade om det abstrakta tänkandet och hur hjärnan letar efter mönster och när mönstret är klart så finns förståelsen. Intressanta tankar som jag själv varit inne på då och då, men inte klarat att formulera så tydligt. Jag brukar bara säga till mina elever: "Matematik är mönster. "

En klart givande dag!


Andra bloggar om: , ,

6 reaktioner till “Matematikdag i Lund”

  1. Kul att det var givande, det ju inte något man alltid kan räkna med.
    Jag har hört att det finns stora likheter mellan hur man upfattar matematik och musik. Att matematik är mönster – det förstår jag, men musik – det är över min horisont.

  2. Jag har en kompis som lyser med ögonen så fort minsta lilla matteord hörs. Hon brinner för detta och forskar om barn och matte – men jag stänger av. Och är jätteglad att jag slipper syssla med siffror numera. Jag ser inga samband eller mönster. Bara i bokstäver. Och min kompis tänker frälsa mig… hahaha – omöjligt.

  3. Heeej igen!
    Jo, nu har jag börjat blogga igen… Blev trött på sajter som inte funkade… men nu är jag på G igen. Välkommen tillbaka till min sida när du får lust!
    Mia

  4. Panter: Det sägs ju att matematiker är musikaliska, men om det har med mönster att göra vet jag inte.

    Bloggblad: Siffror bygger upp tal precis som bokstäver bygger upp ord. Mönstret, eller meningen, måste finnas för att det ska bli något förståeligt.

    Förresten finns det mängder av matteord som man inte tänker på är sådana: mycket, många, fler, färre, mindre, större, längre, långt, etc.

    Mia: Vad roligt du är tillbaka. Visst ska jag titta in hos dig framöver. Fast försvinn inte igen utan att sägsa vart! 🙂

  5. För mig är matte bara svårt och jag rör ihop siffror. Men musik… jag vet att en del säger att det hör ihop med matte, men för mig är musik känslor – mycket gladare och roligare än matte…

  6. Det finns glädje i såväl musik som i matematik. Känslan efter att verkligen ha klurat ut något riktigt svårt matteproblem är oslagbar. Men också känslan när jag får sjunga ut ordentligt och hittar styrkan i min röst. Går det att kombinera tro? Sjunga fram lösningen på ett matteproblem? 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *