Betygsinflation?

Vid två tillfällen om året orsakar skolfrågor fler tidningsartiklar än annars. Det ena tillfället är vid skolstarten i augusti och det andra är nu, då sommarlovet närmar sig och betygen ska sättas. Möjligen att artiklarna är något fler i augusti.

Nå, den artikel som idag gett mig anledning att blogga är den som hittas i Sydsvenskan om Lundaskolornas orättvisa betygssättning i de praktisk-estetiska ämnena. I alla fall påstås detta i av artikelförfattarna som granskat betygsstatistik i dessa ämnen på olika skolor i Lunds kommun. Innerstadsskolorna har en generösare betygssättning än de i ytterområdena. Ja, det kanske är så att eleverna är bättre på att idrotta inne i centrala Lund än i byarna runtom, även om det verkar vara något konstigt när 89 procent av avgångseleverna får MVG i idrott.

Usch då, jag måste vara en snål en som bara ger drygt 10 procent av avgångseleverna MVG i matte. Jag får nog skärpa mig och bli lite mer givmild. Månntro jag blir mer populär som lärare? Varför inte ge allihop MVG förresten? Då sätter jag ju inga käppar i hjulet för deras vidare studier, eller hur?


Andra bloggar om: betyg, skola

5 reaktioner till “Betygsinflation?”

  1. Är chefen nöjd med det låga antalet MVG? För att vara konkurrenskraftig idag borde det rimligtvis vara dubbelt så många och minst 35% VG. Givetvis också 0% underkända, även om det är något man kan ha överseende med om antalet VG och MVG är ännu högre än beskrivet ovan.

    Kunskap räknas inte längre, bara Martin Viktor Gustav.

  2. Är för tillfället utan chef p.g.a. alltför mycket turbulens i kommunen. Vi saknar såväl rektor som grundskolechef som förvaltningschef. Tur att lärarna är kvar (än) för eleverna finns nog alltid kvar.

    Nolltolerans när det gäller icke-godkända elever är målet. Nolltolerans talas det också om när det gäller dödsolyckor i trafiken. Nolltolerans pratar vi också om när det gäller mobbning och förstörelse på skolor. Nolltolerans är ett väldigt bra ord har jag förstått.

  3. Och så detta med betygen… sällan blir man så övertygad om dess negativa verkan på studier som när de ska sättas. Eleverna stressar sönder sig. Fuskar. Tar genvägar. Mår allmänt dåligt.

    Lärare känner samma press.

    Rektorer pressar.

    Tänk vad skönt det vore att slippa dem…

  4. Himla skönt att undervisa på ett icke betygsättande stadium! Jag trodde du skulle skriva om avslutningar i kyrkan som också brukar vara en het fråga. Utom här i stan där det inte ifrågasätts så högt att någon hör…

  5. Farsan Baloo: Betygens vara eller icke-vara är jag kluven inför, kanske för att det finns så många olika elever. Ett bra betyg får en elev att känna sig nöjd och tillfreds, för en annan blir det en stressfaktor. Ett dåligt betyg blir för en elev ett motiv att ta sig i kragen och faktiskt göra det där som h*n egentligen borde klarat hur lätt som helst, för en annan elev innebär det ett stort misslyckande.

    Någon slags utvärdering och bekräftelse på uppnådda kunskaper tycker jag allt bör finnas. I vilken form har jag ännu inte listat ut.

    Betygsstressen är i alla fall ett faktum, det håller jag med dig om.

    Bloggblad: Jo, visst vore det underbart att slippa sätta de där betygen, som ändå aldrig blir riktigt rättvisa. Gränsfallen finns ju alltid.

    Nej, inget om skolavslutningar i kyrkan 🙂 Faktiskt har inte vår skola det utan vi nöjer oss med idrottshallen som rymmer oss alla. Däremot ska min egen telning sjunga i kyrkan på sin avslutning och jag protesterar inte 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *