Jag har tidigare skrivit en hel del om vad vi lärare brukar göra på de dagar som kallas kompetensutvecklingsdagar, t.ex. lägga schema utan schemaläggningsprogram, städa etc. Igår fick jag äntligen möjlighet att delta i kompetensutveckling som hette duga.
Sedan några år tillbaka är min skola partnerskola till Malmö lärarhögskola och det innebär att jag är handledare för lärarstuderande. För en tid sedan fick jag ett erbjudande att delta i en dag med föreläsningar, diskussioner och laborationer i biologi och då speciellt i bioteknik. Dagen var lagd så att min lärarstuderande kunde ta de lektioner som jag skulle haft, om jag bara såg till att hon hade någon att vända sig till om hon behövde. Eftersom jag undervisar i biologi utan att ha ett enda akademiskt poäng i ämnet tyckte både jag och rektor att jag skulle åka iväg. Dessutom ska jag nästa vecka inleda ett genetikavsnitt med min nia och det känns ju alltid bra att kunna lite mer än dem när jag nu ska undervisa dem. Visserligen brukar de vara nöjda med mina kunskaper i biologi och kemi, trots att jag inte är utbildad i dessa ämnen, men att vara uppdaterad skadar inte. Och dagen kostade bara 200 kronor!
Det blev en mycket intressant dag med diskussioner om våra ekologiska fotspår, undervisning för hållbar utveckling och exkursioner, föreläsningar om bioteknik, genteknik och växthuseffekt samt laborationer, enkla att göra med eleverna. Så nu kan jag utan att tveka låta eleverna utvinna långa DNA-trådar ur såväl fiskrom som vetegroddar.
I torsdags berättade jag för mina elever att jag skulle vara borta på fredagen, vara elev för en dag och njuta av det.
– Du vet inte hur det är att vara elev, svarade några av dem. Det är jättejobbigt!
– Näää, tyckte jag. Det ska bli jätteroligt att få lära sig nya saker och få ny inspiration.
Tänka sig, att det är lärarna som vill lära sig och eleverna som vill slippa, i alla fall de som yttrade sig. Kanske det är så att de vill lära sig andra saker än vi?
Förresten, så är jag ju inte obehörig lärare, om nu någon undrar. Min lärarutbildning gäller ämnena matematik, fysik, teknik och geografi, men jag får finna mig i att undervisa även i såväl kemi som biologi eftersom de ämnena numera tillhör det ämnesblock som på grundskolan kallas NO-ämnen.
Andra bloggar om: skola, undervisning, kompetensutveckling