Idag har jag:
-
suttit i en skolmatsal en och en halv timme då de två nya cheferna presenterade sig och sina kommande arbetsrutiner.
-
röjt på det överfulla skrivbordet och fått ihop en knapp halvmeter tjock hög med diagnoser, labrapporter, läxor och prov som vikarien så snällt lämnat till mig att korrigera.
-
hjälpt den nya elevassistenten (den tredje på tre terminer!) till rätta.
-
hjälpt vikarien för min NO-kollega att hitta rätt läroböcker.
-
faktiskt tagit det lugnt vid lunchen och konverserat med kollegor om ditten och datten i en hel halvtimme.
-
konfererat med kollegor i arbetslaget om viktiga saker som uteblivna elevassistenter, bussvakter, fikalista, elevbyten och nya möten.
-
skrivit ut planeringar, klasslistor, provschema m.m..
-
vikt informationsblad från de nya cheferna och stoppat dessa (alltså informationsbladen och inte cheferna!) i kuvert samt på kuverten klistrat etiketter med texten ”Till målsman för XXXX, YYYYY-gatan XX, XXX XX ZZZZ-stad”.
Jag har alltså arbetat idag!
Somliga (=skolcheferna och kommunalpolitikerna) kallar de här dagarna ”kompetensutvecklingsdagar för lärare”.
Jag kallar dem ”iordningställande-för-elevernas-ankomst-dagar”.
Andra bloggar om: skola och undervisning